Tutustu JD Cleanin työnjohtajaan, Jaakko Järvenkylään

Jaakko Järvenkylä
aloitti työnjohtajana ja asiantuntijana JD Cleanilla vuoden 2021 lopulla. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus homepölysiivouksista, rakennus- ja muista erikoissiivouksista, sekä irtaimiston ja elektroniikan puhdistuksista. 

”Erikoissiivoukset, kuten homepölysiivous, ovat ihan oma alansa, eikä niitä voi suoraan verrata esimerkiksi tavalliseen koti- tai toimistosiivoukseen”, Järvenkylä kertoo. “Etenkin homepölysiivouksessa moottoroidut hengityssuojaimet ja kokovartalosuojat ovat pakollisia, joten aivan vaaratontakaan tämä työ ei ole”, hän nauraa. “Ja kyllähän työ vaatii ammattitaitoa ja osaamista, sillä on tiedettävä, mitkä puhdistusaineet ja -menetelmät soveltuvat missäkin kohteessa. Eri alustat myös reagoivat eri tavalla.”

Järvenkylän mukaan myös ala on muuttunut kymmenen vuoden aikana huomattavasti. Sisäilmaongelmista puhutaan nykyisin avoimemmin ja ongelmiin tartutaan ripeämmin, sillä tietous esimerkiksi homeiden terveysvaikutuksista on kasvanut. Aiemmin ongelmia paikoitellen vähäteltiin. Nyt myös asiakkaat ovat valveutuneempia, ja osaavat enenevässä määrin vaatia pelkän rakennussiivouksen lisäksi perusteellista homepölysiivousta, jotta sisäilmaongelma saataisiin katkaistua.

Homepölysiivouksen lisäksi myös muita palveluita

JD Cleanin palveluvalikoimaan kuuluu homepölysiivouksen lisäksi myös muita erikoispuhdistuksia, kuten jälkivahinkotyöt. JVT-, eli jälkivahinkotyöt kattaa laajan valikoiman erilaisia nopean toiminnan puhdistustöitä, kuten tupakka-asuntojen puhdistuksia, äkillisien vesivahinkojen puhdistustöitä, sekä häätö- ja kalmasiivouksia.

Oikeanlaiset suojavarusteet ovat tässä työssä tärkeät

 “JVT-työt ovat mielenkiintoisia, sillä koskaan ei tiedä, millainen kohde on vastassa”, Järvenkylä kertoo. “Esimerkiksi häätösiivouksissa voi olla kyse niin sanotusta hamstraajasta, jolloin koko asunnon raivauksessa kestää oma aikansa. Tavararöykkiöiden alta voi paljastua yllättäviäkin - ja terveydelle haitallisia asioita, kuten homeita tai tuholaisia”, hän kertoo. 

Asiakas keskiössä

Työnjohtajan työssä on tärkeää pitää monta palloa samanaikaisesti ilmassa, sillä työ koostuu niin työnohjauksesta, suunnittelusta, itse puhdistustyöstä, kuin asiakasyhteydenpidostakin. Samanaikaisesti on usein käynnissä monta erilaista projektia. “Työ on mielenkiintoistaja erittäin vaihtelevaa, sillä kahta samanlaista päivää ei ole”, Järvenkylä kertoo. 

Hän näkee kuitenkin, että asiakkaan odotusten täyttäminen ja jopa ylittäminen on tärkein ja palkitsevin osa työtä. “JD Cleanin motto on Haluamme palvella paremmin, eli haluamme tarjota asiakkaalle parasta palvelua aina työn alusta loppuun saakka, ja tämän voin allekirjoittaa täysin”, hän kertoo.  

“Myös asiakkaalta saatu hyvä palaute motivoi. Esimerkiksi sisäilmaongelmaisen koulun tilojen ja irtaimiston puhdistus vaikuttaa konkreettisesti pienten oppilaiden terveyteen ja hyvinvointiin. Oppilaiden vanhemmilta ja muilta sisäilmaongelmaisten kohteiden asiakkailta tulee usein helpottuneita viestejä puhdistusprojektien jälkeen. Silloin tietää, että on tehnyt työnsä hyvin.”